تراز مثبت تجارت ایران با ترکیه با وجود کاهش تعاملات

تراز مثبت تجارت ایران با ترکیه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

طبق آخرین آمار منتشر شده از تجارت ایران با ترکیه در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹،  تراز تجاری ایران با این کشور با وجود کاهش تعاملات باز هم مثبت بوده است. در واقع اگر چه به خاطر تحریم های صورت گرفته از طرف آمریکا فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ایران با کاهش جدی رو به رو بوده است ولی گزارش ها همچنان حاکی از مثبت بودن تراز تجاری ایران با یکی از مهم ترین شرکای تجاری منطقه یعنی کشور ترکیه است.

با توجه به آمارهایی که از سوی اتاق بازرگانی تهران در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ اعلام گردیده است، واردات کشور ما از ترکیه حدود ۱.۹ میلیارد دلار بوده که این میزان در قیاس با دو میلیارد دلار مدت مشابه سال گذشته، حدود پنج درصد کاهش را نشان می دهد. صادرات ایران به ترکیه نیز در این مدت به خاطر کاهش قابل توجه فروش نفت و فرآورده‌های نفتی حدودا نصف شده است، به این ترتیب  می توان نتیجه گرفت احتمالا ایران در سال 2019 در صادرات غیرنفتی به ترکیه، عملکرد بهتری داشته است.

شایان ذکر است صادرات ایران به ترکیه در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال حدود ۳.۱ میلیارد دلار بوده که به این ترتیب تراز تجاری با ترکیه مثبت ۱.۲ میلیارد دلار گردیده است. ترکیه یکی از کشورهای مخالف تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران است و دولت این کشور عدم تبعیت از این تحریم ها را اعلام کرده است. بر همین اساس می توان گفت ترکیه در حال حاضر به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران به شمار می آید. در آمارهایی که از تجارت ایران در سال جاری منتشر شده است، کشور ترکیه بعد از چین و عراق، به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران محسوب می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *