برنامه های بانک مرکزی به منظور جلوگیری از صادرات ریالی

صادرات ریالی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نوسانات ارزی چند ماه اخیر تجار خارجی را  به خرید ریالی اجناس ایرانی ترغیب کرده است و  شرایط به وجود آمده منجر به رشد صادرات ریالی در طی این مدت شده است، در واقع واردکنندگان کشورهایی همچون عراق، افغانستان و آذربایجان به ایران می‌آیند و کالاهای مورد نظر خود را به ریال خریداری می کنند، در مواردی دیگر نیز صادرکنندگان ایرانی خودشان کالای خود را به این کشورها صادر کرده و به ریال به فروش می رسانند.

حرکت به سوی صادرات ریالی بر روی صادرات کل کشور تاثیر می گذارد و استمرار این نوع صادرات اثرات منفی همچون کاهش قیمت صادراتی، تحت‌تاثیر قرار گرفتن برندهای صادراتی و بازنگشتن ارز صادراتی به کشور به‌دلیل فعالیت کارت‌های اجاره‌ای و تعهد ارزی صوری را در بردارد. همچنین آثار مخرب صادرات ریالی در حوزه تجاری، تبعات منفی در بازار ارز کشور نیز به همراه دارد، چرا که در صادرات ریالی توسط صادرکننده ایرانی ارزی به کشور بر نمی گردد و بنابراین کاهش عرضه موجب افزایش نرخ ارز در بازار خواهد شد. برای حل این مشکلات دولت اجرای پیمان‌سپاری ارزی را در دستور کار قرار داده است. در سیاست جدید ارزی دولت، صادرکنندگان ایرانی باید بعد از انجام معاملات تجاری ، دلار به ایران بیاورند تا از خود رفع تعهد کنند.

با توجه به آنچه که تاکنون گفته شد، افغانستان و عراق دو بازار بزرگ صادراتی ایران هستند به نحوی که در طی ۶ ماه نخست سال جاری  بیشترین رشد را در صادرات به این دو کشور داشته‌ایم که با توجه به این حجم از صادرات ، صادرکنندگان به این دو کشور از اعمال پیمان سپاری ارزی معاف شده بودند اما افزایش حجم صادرات ریالی و بازنگشتن ارز به کشور باعث شد مطابق با بخشنامه اخیر بانک مرکزی معافیت این دو کشور نیز لغو شود.

علاوه براین در خصوص لزوم بازگشت ارز صادراتی به کشور ، رئیس کل بانک مرکزی گفته است: ” صادرات ریالی مفهومی جز خروج سرمایه ندارد و عدم ارائه ارز ناشی از صادرات به کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان، تحت عنوان صادرات ریالی است.”

وی همچنین به ابلاغیه مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در رابطه با تاکید بر عرضه ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به سامانه نیما و یا وارد کردن آن به چرخه اقتصاد کشور به روش بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: “در هفته های آینده شاهد شتاب گرفتن و افزایش عرضه ارز برای تامین واردات خواهیم بود.”

منبع : اقتصادنیوز

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *