بررسی تجارت ۱۰ ساله ایران و امارات/ حرکت تراز تجاری به سمت صفر

بررسی تجارت ۱۰ ساله ایران و امارات

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بررسی تجارت ۱۰ ساله ایران و امارات/ حرکت تراز تجاری به سمت صفر

روند ۱۰ ساله تجاری ایران با امارات متحده عربی حاکی از این است که تراز تجاری همواره منفی بوده و با رشد کند صادرات ایران به این کشور تراز تجاری در حال نزدیک شدن به صفر است.

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه به نقل از ایسنا، بررسی روند ۱۰ ساله تجارت ایران و امارات متحده عربی از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که همواره تراز تجاری منفی بوده اما با کاهش شدید واردات یک بار در سال ۱۳۹۱ و بار دیگر در سال ۱۳۹۴ و نیز رشد مثبت صادرات ایران به امارات، تراز تجاری در حال نزدیک شدن به صفر است. علاوه بر این در مقایسه متوسط قیمت صادرات و واردات نیز همواره شاهد فزونی دو برابری و یا بیشترِ متوسط قیمت واردات نسبت به صادرات هستیم.

با مقایسه آمار ۵ قلم عمده صادراتی در ۱۰ سال اخیر مشاهده می‌شود که بیشترین صادرات و بیشترین تعداد حضور در لیست ۵ گانه در کل سال‌ها مربوط به اقلام گازهای نفتی و سایر هیدروکربورهای گازی، مخلوط‌های هیدروکربورهای بودار، قیر نفت، روغن‌های سبک غیرخام و فرآورده، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین، گاز طبیعی مایع شده، روغن موتور، نفت یا روغن‌های معدنی قیری، گیریس، پسته در میان اقلام اصلی قرار داشتند.

در این بین اقلامی هم وجود دارند که طی این دوره زمانی حضور غیرمتوالی داشتند که شامل آلومینیوم غیرمنظور به صورت کار نشده، زیورآلات یا جواهرآلات و اجزای آنها از فلزات گرانبها، کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده، پلی‌اتیلن گرید فیلم، حلال‌ها و رقیق‌کننده و محصولات از آهن یا فولاد غیره ممزوج می‌شوند.

در رابطه با ارزش واردات امارات متحده عربی از جهان آمار دقیقی در تمام سال‌های گذشته در تارنمای مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) ارائه نشده است اما با توجه به آمار موجود، تغییرات ارزش واردات از ایران با تغییرات واردات از جهان، تقریبا هم‌راستا بوده و همزمان با کاهش واردات در جهان در سال‌های پایانی شاهد کاهش واردات از ایران هستیم.

ارزش صادرات در سال ۱۳۸۴ معادل ۱۵۴۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۱۷۲۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۲۱۶۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۲۳۲۲ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۲۸۷۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۳۲۹۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۴۵۱۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۳۵۳۲ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۳۵۵۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۳۷۶۷ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۴۸۹۴ میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که ارزش واردات در سال ۱۳۸۴ معادل ۷۶۷۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۹۳۴۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۱۱۵۰۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۳۴۷۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۱۶۱۲۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۶۶۶۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۷۴۲۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۱۰۱۹۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۰۲۷۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۰۹۷۰ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۶۹۷۶ میلیون دلار بوده است.

همچنین تراز تجاری در سال ۱۳۸۴ معادل ۶۱۲۸- میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۷۶۱۳- میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۹۳۴۳- میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۱۱۴۸- میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۱۳۲۴۵- میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۳۳۶۶- میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۲۹۱۲- میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۶۶۶۳- میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۶۷۱۴- میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۷۲۰۳- میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۲۰۸۲- میلیون دلار بوده است.

بنابراین رشد تجارت ایران و امارات عربی در سال ۱۳۸۵ برابر ۱۲ درصد، در سال ۱۳۸۶ برابر ۲۵ درصد، در سال ۱۳۸۷ برابر ۷ درصد، در سال ۱۳۸۸ برابر ۲۴ درصد، در سال ۱۳۸۹ برابر ۱۵ درصد، در سال ۱۳۹۰ برابر ۳۷ درصد، در سال ۱۳۹۱ برابر ۲۲- درصد، در سال ۱۳۹۲ برابر یک درصد، در سال ۱۳۹۳ برابر ۶ درصد و در سال ۱۳۹۴ برابر ۳۰ درصد بوده است.

[/av_textblock]

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *