برجام خلالی در روابط اقتصادی ایران و چین به وجود نمی اورد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران:
برجام خلالی در روابط اقتصادی ایران و چین به وجود نمی اورد

اتاق بازرگانی تهران امروز صبح میزبان رئیس اتحادیه توسعه اقتصادی چین و کشورهای آسیایی و هیئت تجاری همراه به منظور افزایش همکاری های تجاری و سرمایه گذاری مشترک بین فعالان بخش خصوصی بود.

 

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه در ابتدای این نشست بهمن عشقی٬ دبیرکل اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به جایگاه مهم چین در اقتصاد ایران٬ گفت: چین کشوری است که حتی اگر روابط اقتصادی ما با غرب به حالت عادی برگردد، خلالی در وضعیت تجاری بین دو کشور ایجاد نخواهد شد و ما قوی تر از گذشته به تقویت و حفظ این همکاری ادامه خواهیم داد.
وی افزود: ما می توانیم چین را به عنوان الگوی توسعه اقتصادی انتخاب کنیم.

سفیر سابق ایران در چین:
مناسبات اقتصادی ایران و چین٬ همپای مناسبات سیاسی دو کشور رشد لازم را نداشته است

فریدون وردی نژاد سفیر سابق ایران در چین در ادامه نشست مشترک بین فعالان خصوصی ایران و چین گفت: بدیهی است که مناسبات اقتصادی ایران و چین همپای مناسبات سیاسی دو کشور رشد لازم را نداشته است. اگر اقتصاد را در سه سطح همکاری تجاری و مبادله کالا٬ فاینانس و همکاری اقتصادی و مشارکت و سرمایه گذاری در نظر بگیریم ما در دو مرحله اول اقدامات خوبی را انجام داده ایم ولی در سطح سوم نیازمند پیشرفت بیشتر هستیم.

 

امروز چین در مقایسه با برخی کشورها از جنبه سرمایه گذاری در ایران عقبتر قرار گرفته و این یک واقعیت است. کشور ما نیازی به کالاهای مصرفی ندارد و ما آماده همکاری برای سرمایه گذاری در زمینه تکنولوژی و مشارکت اقتصادی هستیم.
وردی نژاد در ادامه گفت:‌ موضوع دیگری که وجود دارد ضعیف بودن بخش خصوصی در همکاری های اقتصادی بین دو کشور است و می توان گفت که اقتصاد دولتی تا به امروز فرصت لازم برای همکاری فعالان بخش خصوصی دو کشور را نداده است.
بخش خصوصی در دو کشور دارای توانایی ها و ظرفیت های بالایی برای توسعه همکاری ها است.
سفیرسابق ایران در چین یکی از مهمترین مشکلات بازرگانان فعال ایرانی که با چین تجارت می کنند را پایین بودن میزان شناخت بازرگانان ایرانی و چینی از یکدیگر دانست و افزود: بازرگانان دو کشور بسیاری از ظرفیت های موجود از یکدیگر را نمی شناسند و ما برای رفع این مشکل باید با تقویت گردش اطلاعات بین دو کشور و تقویت گردشگری تجاری قدمی در جهت بهبود این موضوع برداریم.
وردی نژاد مشکل دیگر بازرگانان ایرانی را بحث صدور ویزا و مشکلات بانکی دانست و افزود: اخیرا شاهد گسترش برخی مشکلات ترددی بین ایران و چین و بحث صدور ویزا هستیم که امیدوارم با مذاکراتی که با این هیئت چینی انجام می شود٬ دستوراتی در راستای رفع این مشکلات از سوی وزارت امور خارجه چین مطرح شود.
در خصوص نقل و انتقال پول نیز برخی از بانک های چینی در خصوص گشودن حساب و حفظ آن همکاری های لازم را انجام نمی دهند و مشکلاتی وجود دارد.
وردی نژاد در پایان صحبت هایش گفت: امروز تحریم های ظالمانه برطرف شده و کشورمان در دوران پساتحریم است ولی ما دوستانی را که دوران تحریم همراهمان بودند را فراموش نمی کنیم و در اقتصاد خود اولویت را به آن ها می دهیم.

خبر اختصاصی روابط عمومی بازرگانی سپاهان همراه

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *