ایجاد نقشه راه صادرات غیرنفتی به ۱۵ کشور هدف

آنچه در این مطلب خواهید خواند

به گفته حمید زادبوم، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت، شکل گیری نقشه راه تنظیم بازار و نقشه راه توسعه صادرات، بایستی به موازات یکدیگر باشد، که قرار است طی یک ماه آینده این اتفاق صورت بگیرد و علاوه بر نقشه راه صادرات غیرنفتی، نقشه راه برای ۱۵ کشور هدف نیز تدوین گردیده است.

زادبوم در این خصوص اضافه کرد: ” با برخورداری از راهبرد توسعه صادرات غیرنفتی کشور که از برنامه سوم به بعد شکل گرفت و در سال 91 به ‌صورت مصوبه از سوی هیئت وزیران ابلاغ شد، راهبرد توسعه صادرات غیرنفتی ایجاد شد که در برنامه چهارم، پنجم و ششم نیز تکرار شده است.” وی ادامه داد:” اگر منظور از نقشه راه، برنامه عملیاتی اجرایی برای راهبردها باشد، نیاز به تدوین و تنظیم دارد اما در شرایط فعلی کشور و تحریم ها و جنگ اقتصادی موجود، نیاز به نقشه راه جدید منطبق و متناسب با نقشه تنظیم بازار هستیم”

زادبوم افزود:” ما در برابر مردم مسئول هستیم  و تنظیم بازار به صورت یک تکلیف است، اما با توجه به مشکلات ساختاری، توسعه صادرات غیرنفتی را باید با سیاست‌های تنظیم بازار منطبق کرد. برای تنظیم بازار داخل باید ممنوعیت و محدودیت‌های صادراتی را کم کرده و به‌ جای آن از عوارض استفاده کرد. در صورت داشتن تولید صادراتی باید از حق صادرکنندگان برای عدم ممنوعیت صادراتی دفاع کرد.”

فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با تدوین نقشه راه صادراتی برای 15 کشور هدف گفت: “صادرات بیشتر از آن که خروجی واقعیت‌های اقتصادی باشد، نتیجه روابط سیاسی کشورهاست.” وی توضیح داد: “با توجه به اینکه در شرایط تحریم پارامترهای کنترل‌نشده‌ای بر حوزه تجارت خارجی ما ناظر است، باید بیش از اینکه بخواهیم نقشه راه صادراتی بنویسیم؛ بیشتر به ‌فکر اصلاح و بهبود شرایط موجود و تقویت بنگاه‌ها جهت نفوذ در بازارهای فعلی باشیم.”

به گفته جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی نیز نقش و اهمیت صادرات و صادرکننده باید در اقتصاد ملی تبیین شود. وی در ادامه افزود:” اکنون در ابتدای راه هستیم. هر اتفاقی که در اقتصاد رخ می‌دهد اولین مقصر صادرکننده شناخته شده در حالی که اصلاح نگاه به صادرکننده لازم است و تبیین نقش صادرات و صادرکننده مهم است.” جمشید نفر مهمترین مشکل جامعه امروز را اشتغال دانست و گفت:” در صنعت، کشاورزی و غیره تولیدکنندگان با ظرفیت زیر 50 درصد کار می‌کنند که باید با افزایش ظرفیت به اشتغال و صادرات کمک کنیم.”

وی در پایان به عدم برنامه ریزی برای توسعه صادرات اشاره کرد و افزود: ” به خاطر عدم وجود نگاه صادراتی، توسعه صادراتی شکل نمی‌گیرد زیرا حمایت بیشتری از واردات شده است. بنابراین در صورتی که حمایت‌های دولتی از صادرات بیشتر بود شرکت‌های صادراتی بزرگ نیز تشکیل می‌شدند.”

منبع: خبرگزاری تسنیم

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *