ایجاد بازار 280 میلیونی برای محصولات کشاورزان ایرانی

بازار 280 میلیونی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

علی‌اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهاد کشاورزی، ضمن شرکت در همایش مربوط به شناسایی فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به جمعیت ۲۰۰ میلیونی اوراسیا اشاره کرد و گفت: «بر اساس تفاهمنامه امضا شده میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، محصولات کشاورزی ایران به یک بازار ۲۸۰ میلیونی دسترسی پیدا می کند.»

مهرفرد همچنین در خصوص اعتبار این تفاهمنامه افزود:« این موافقتنامه یک پیمان منطقه‌ای است و بالاترین سطح پیمان است.»

گفتنی است اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان است که حدود ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و با شروع همکاری ایران با این کشورها بازار محصولات کشاورزی ایران با جمعیت داخلی‌ کشور به ۲۸۰ میلیون نفر می رسد. به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی در حال حاضرحجم کالاهایی که به این منطقه صادر می‌شود، خیلی زیاد نیست، وی اضافه کرد: « ما در بخش کشاورزی و صنعت که مکمل هم بوده، وارد شدیم و هم اکنون در رابطه با موضوع کالاها، نه امتیاز تعرفه‌ای داریم و نه گرفته‌ایم ولی اقدامات خوبی در مباحث قرنطینه‌ای، گمرکی و بهداشتی انجام گرفته است.»

وی همچنین به دریافت امتیاز برای تعدادی از محصولات ایرانی که ظرفیت تولید خوبی در کشور دارد، اشاره کرد. برخی از این محصولات عبارتند از: انواع میوه‌ها، محصولات گلخانه‌ای و سیفی‌جاتی نظیر گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و غیره. محصولات خشکبار نیز شامل کشمش، خرما و پسته می شود. ایران همچنین امتیاز صادرات در صنعت غذا، آبمیوه و فرآورده‌های لبنی و همچنین فرآورده های شیلاتی از جمله ماهی و میگو را نیز دریافت کرده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص امتیازهایی که به کشورهای مقابل داده شده است، گفت:« اکثر این امتیازات در حوزه کالاهایی بوده که واردکننده آن هستیم؛ نظیر ذرت، جو، کنجاله، حبوبات و دیگر کالاها به ویژه گوشت، روغن (عمدتاً روغن آفتابگردان) که در زمینه بیشتر آنها در کشور با کسری مواجه هستیم.»

به گفته مهرفرد با همکاری وزارت راه و شهرسازی اقدامات خوبی در حوزه لجستیک، حمل و نقل ریلی و جاده‌ای صورت گرفته است که مجموعه این اقدامات به گسترش همکاری ایران و اوراسیا کمک می کند. مهرفرد در خصوص سوآپ گندم نیز چنین توضیح داد:« کشور روسیه بزرگترین تولیدکننده گندم دنیا است و سال گذشته حدود ۴۳ میلیون تن گندم صادر کرده است. از آنجایی که ایران تمام نیاز گندم خود را در داخل کشور تامین می کند، بنابراین گندم جزو کالاهای تجارت ترجیحی نیست ولی یادداشت تفاهمی بین ایران با روسیه و قزاقستان در زمینه سوآپ، ترانزیت و ورود موقت گندم امضاء شده است. از آنجایی که ظرفیت کارخانجات آرد کشور دو برابر نیاز داخل است، بنابراین ورود موقت گندم و تبدیل آن به آرد و صادرات این کالا، یک مزیت محسوب می‌شود.»

مهرفرد در پایان در خصوص میزان پررنگ بودن نقش بخش دولتی و یا خصوصی در این موافقتنامه گفت:« تا امروز دولتی‌ها در این تفاهمنامه دست داشتند زیرا نیاز به امضای پروتکل بود، ولی از امروز فعالیت بخش خصوصی باید افزایش یابد و دولت بیشتر نقش پشتیبانی و حمایتی را انجام خواهد داد.»

منبع: خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *