افزایش همکاری استراتژیک ایران و چین در سفر اخیر رئیس‌جمهور به این کشور

همکاری استراتژیک ایران و چین

آنچه در این مطلب خواهید خواند

چین و ایران در جریان سفر رییس جمهوری اسلامی به چین، موافقت کردند همکاری استراتژیک خود را تحکیم کنند که احتمالا راه را برای جریان پایدار نفت میان دو کشور هموار می کند.
به نقل از پلاتس، دیدار حسن روحانی با شی جین پینگ، رییس جمهور چین روز یکشنبه در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر ساحلی کینگدائو انجام گرفت و در شرایطی برگزار شد که ایران با بازگشت مجدد تحریمهای آمریکا روبروست که ممکن است صادرات نفتش را متاثر کند.
چین بزرگترین خریدار نفت خام ایران است و واردات نفتش از ایران را حتی در اوج تحریمهای قبلی علیه تهران در سال ۲۰۱۲ کاهش نداد.
واردات نفت چین از ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۷.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۶۵۸ هزار بشکه در روز رسید که ایران را ششمین تامین کننده بزرگ نفت چین ساخت.
بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، شی و روحانی روز یکشنبه توافق کردند همکاری دو جانبه را افزایش داده و شراکت استراتژیک جامعی را دنبال کنند و میزان واردات و صادرات خود را افزایش بدهند. با توافق سر حذف دلار به‌عنوان ارز مبادلاتی و استفاده از یوان و یورو میزان مشارکت اقتصادی این دو کشور افزایش خواهد یافت.

همکاری استراتژیک ایران و چین
شی خواستار روابط سیاسی عمیق‌تر میان دو کشور برای بالا بردن اعتماد دوجانبه استراتژیک و افزایش مبادلات در تمامی سطوح و ادامه حمایت از یکدیگر در مسائل مهمی شد که دربرگیرنده منافع طرفین است.
انتظار می‌رود جدیدترین توافق، شراکت استراتژیک جامع دوجانبه‌ای را که در جریان سفر شی به ایران در سال ۲۰۱۶ ایجاد شده بود، توسعه دهد.
اسناد وزارت خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد خریداران بین المللی نفت ایران تا چهارم نوامبر فرصت دارند تا پیش از اجرای تحریمها علیه تهران، به قراردادهایشان در بخشهای نفت، انرژی، کشتیرانی و بیمه خاتمه دهند اما چین اصرار بر حفظ روابط تجاری خود با ایران دارد و سیاست کاهش روابط اقتصادی با ایران را تایید نخواهد کرد.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *