افزایش نرخ ارز منجر به رشد صادراتی پایدار نمی شود

آنچه در این مطلب خواهید خواند

مهدی غضنفری، وزیر اسبق صنعت در یک گفت و گوی رادیویی از سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشورهای کانادا، امارات و ترکیه انتقاد کرد و گفت: “واردات باید به نفع صادرات جریمه شود تا سود حاصله به صادرات تعلق گیرد.”

وی در رابطه با افزایش میزان ارز صادراتی، به ناپایداری این پدیده اشاره کرد و چنین گفت: برخی پدیده ها پایدار نیست؛ به همین جهت با بالا رفتن قیمت ارز، مردم با قیمت نجومی کالاها روبه رو می شوند که در این شرایط صادرات به صرفه می شود و یکباره حجم بالایی از کالا صادر می گردد و در این شرایط احساس می کنیم روند خوبی در صادرات غیر نفتی انجام داده ایم. غضنفری در ادامه همین موضوع افزود: متاسفانه این جهش پایدار نیست؛ زیرا وقتی افزایش قیمت به همه کالاها نفوذ می کند، قدرت صادراتی خود را از دست داده و به مقادیر گذشته صادرات باز می گردیم.

وزیر اسبق صنعت، صادرات غیر نفتی پایدار را منجر به نرخ رشد مستمر دانست و در این خصوص توضیح داد: به جهت حفظ رشد صادرات غیر نفتی کشور، نیازمند برخی پشتیبانی های مالی و پولی هستیم که کمک می کند سرمایه در گردش میزان کمتری باشد یا از طریق منابع مالی بانکی انجام شود.

وی ادامه داد: لازم است بسته حمایت از صادرات غیر نفتی، نرخ سود کمتری از سایر کالاها داشته باشد تا به صادرکننده توانایی ارز آوری دهد. غضنفری ضمن بیان این که واردات باید به نفع صادرات جریمه گردد تا سود حاصله به صادرات تعلق گیرد، افزود:  انتقال پول به خارج از کشور و سرمایه گذاری در کشورهای امارات، کانادا و ترکیه، منجر به کاهش تجمیع سرمایه در کشور می شود که در نتیجه آن همسایه ها با پول کشور ما بیش از خود ایرانیان رشد می کنند.

وی در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: رشد صادرات غیر نفتی زمانی به بیشترین حد خود رسید که دولت در تلاش بود تا این چرخه معیوب را سالم نگه دارد. ولی با افزایش قیمت ارز و مشکل ثبت سفارش ها عده ای به امید سوء استفاده، این چرخه را از ریل خارج می کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *