احتکار کاغذ در بازار علت افزایش قیمت آن است

احتکار کاغذ

آنچه در این مطلب خواهید خواند

احتکار کاغذ

در روز دهم تیرماه ، شاهد انتشار لیستی توسط بانک مرکزی ایران بودیم که در آن دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی برای واردات کالا مشخص شده بودند و یکی از بخش های آن به واردات کاغذ اختصاص داشت.

طبق این لیست 22 شرکت حدود 40 میلیون یورو برای واردات کاغذ روزنامه و 67 شرکت حدود 80 میلیون یورو برای واردات خمیر کاغذ (ماده اولیه تولید کاغذ) اقدام کرده‌اند. ولی با این وجود قیمت انواع کاغذ در بازار ایران با این ارز اختصاص داده شده هیچ تناسبی ندارد و همچنان با تخصیص ارز ارزان دولتی و حتی یارانه 400 تومانی که به واردکنندگان بازگردانده می‌شود(فاصله دلار 4200 تا 3800 تومانی) همه از نرخ کاغذ ناراضی هستند . دراین مدت روزنامه‌ها کاغذی خریداری کرده‌اند که با نرخ دلار بازار آزاد محاسبه شده است و حتی افزایش قیمتی برابر با 100 درصد داشته است!

علاوه بر مصرف کنندگان اصلی که شامل روزنامه‌ها، مطبوعات و ناشران می‌شوند، فروشندگان صنف کاغذ نیز از بازار کاغذ گلایه دارند. با توجه به گفته آنها احتکار کاغذ هایی که وارد کشور شده ضمن افزایش شدید قیمت‌ها باعث شده جنسی هم برای فروش نداشته باشند. آن ها می گویند هم‌اکنون انبارها مملو از کاغذ است ولی فروشگاه‌ها جنسی برای فروش ندارند. به گفته وی بسیاری از کسانی که با دلار دولتی کاغذ وارد کرده‌اند، کالای خود را نمی‌فروشند و در انبارها نگهداری می‌کنند تا قیمت آن بالاتر برود.

همچنین طبق بررسی های اخیر  برخی از  واردکنندگان کاغذ، با صادر کردن دوباره کالای خود به عراق  می خواهند دلاری بدست آورند که نرخ آن در بازار آزاد به بالای 8 هزار تومان می‌رسد. فروشندگان کاغذ معتقدند آن دسته از افرادی که کاغذ خود را انبار کرده‌اند و به فروشنده‌ها نمی‌فروشند در بازار مشخص هستند و باید دستگاه‌های نظارتی با آنها برخورد کنند.

میرباقری رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ درخصوص نظارت بر کاغذ وارداتی اظهارکرد: برخی  واردکنندگان کاغذ عضو اتحادیه واردکنندگان نیستند و برهمین اساس هیچ اطلاعی از میزان واردات و نحوه عرضه آنها نداریم. به گفته وی درخصوص اعضای اتحادیه نیز آمار دقیقی در دست نداریم. میرباقری ادامه داد: جلسات زیادی میان اعضای اتحادیه، وزارت ارشاد و بانک مرکزی برای حل مشکلات موجود در بازار کاغذ برگزار شده است، و  قرار شده است تا کاغذهای وارداتی در زمان کم در بازار توزیع شود.

میرباقری همچنین افزود : هم‌اکنون حجم زیادی از کاغذ علاوه بر کاغذی که در طی ماه های گذشته به کشور وارد شده است ، سفارش داده شده که با ورود این حجم از کاغذ به بازار امید است حباب قیمتی به وجود آمده در بازار از بین برود.

 

منابع : اقتصاد آنلاین

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *