آشنایی با استعلامات پیش از ورود کالا در گمرک (Advance Rullings)

گمرکی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

استعلامات پیش از ورود کالا در گمرک (Advance Rullings)

موافقت‌نامه تسهیل تجارت WTO در ماده 3 به احکام الزام‌آوری اشاره دارد که هدف آن فراهم کردن اطلاعات قابل پیش‌بینی برای ذینفعانی است که می‌خواهند در مسیر الزامات گمرک فعالیت کنند. احکام (استعلام) پیش از ورود عموماً این امکان را به گمرکات می‌دهند تا در مقابل تقاضای یک فعال اقتصادی که عملیات بازرگانی تجاری خود را برنامه‌ریزی می‌کند، در ارتباط با مقررات و قوانین اجباری، حکم صادر کند. با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه شوید.

مزیت اصلی دارنده این احکام، ضمانت قانونی است که برای رأی صادر شده در هنگام واردات و صادرات وجود دارد. اگرچه طبقه‌بندی تعرفه‌ها رایج‌ترین حوزه احکام الزام‌آور است، اما احکام مربوط به ارزش‌گذاری شایع است. برای مثال درخصوص طبقه‌بندی تعرفه‌ها این سیستم به فعال اقتصادی کمک می‌کند، تعرفه درستی را برای کالاهایی که قصد وارد کردن یا صادر کردن آنها را دارد تعیین کنند. با توجه به اینکه تعرفه این کالاها نرخ هزینه‌های گمرکی و مباحث قانونی مختلف (مانند مجوزهای واردات و صادرات) قوانین مبدأ، جریمه‌های ضد دامپینگ، استانداردهای امنیتی و…) را تعیین می‌کند، بدون شک این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از چنین احکامی همچنین به واردکننده و صادرکننده کمک می‌کند که آنها تشریفات کالاهای وارداتی و صادراتی را بهتر انجام داده و در نتیجه کالاهای مورد نظر سریع‌تر ترخیص شود.

 

گام‌های اصلی این رویه به شرح ذیل جمع‌بندی می‌شود:

1- در تقاضای مورد نظر باید تمام اطلاعات مربوطه (جزئیات کالاها، اطلاعات مربوط به مبدأ و ارزش گمرکی، نمونه‌گیری مختلف، اسناد متفاوت و…) درج شود. تقاضاهایی که شامل اطلاعات نادرست یا ناقص باشد احکام صادر شده از چنین اطلاعاتی ممکن است نقص شود.

2- احکام مورد نظر باید از سوی مقامات صالح به‌طور مکتوب، در یک دوره زمانی مشخص صادر شود.

3- این احکام ممکن است برای گمرکات الزام‌آور بوده و در یک بازه زمانی خاص معتبر باشد. با این حال، در بعضی موارد (صدور قوانین جدید، نقض تفسیرهای گذشته …) این احکام اعتبار خود را از دست می‌دهند احکام ممکن است برای متقاضی نیز ایجاد تعهد کند.

4- این احکام عموماً باید در دسترس همگان قرار گیرد (جزء موارد مربوط به اطلاعات محرمانه) تا از شفافیت و برابری فعالان اقتصادی و همچنین یکسان بود اجرای مقررات اطمینان حاصل شود.

 

تعریف/ دامنه

احکام پیش از ورود، تصمیمات الزام‌آوری هستند که درزمان درخواست فردی که به دنبال نکات خاص در رابطه با واردات یا صادرات مورد نظر کالای خود است توسط گمرک اتخاذ می‌گردد. احکام پیش از ورود می‌تواند با توجه به تعرفه، منشاء و یا ارزش گمرکی کالا در مرحله آماده‌سازی برای واردات یا صادرات کالا درخواست شود. احکام پیش از ورود، در نقش ارزیابی‌های کلیدی، اظهار کالا و به تبع آن فرآیند ترخیص کالایی که در احکام پیش از ورود آورده شده است را تسهیل می‌کند. احکام پیش از ورود، در سراسر قلمرو گمرکی در تمامی گمرکات الزام‌آور هستند و برای یک دوره خاص زمانی، به‌عنوان مثال 3 ماه یا 1 سال معتبر می‌باشند.

 

شرح مشکل

واردکنندگان و صادرکنندگان در اغلب موارد با تصمیمات متناقض مرتبط با طبقه‌بندی و منشا کالا مواجه می‌باشند، که به‌طور مثال مرتبط با ادارات گمرک واردات و صادرات بوده و یا ناشی از چرخش شغلی بین کارشناسان ارزیابی می‌باشد. این امر منجر به عدم قطعیت در کل معامله تجاری می‌گردد چرا که این تصمیم‌گیری‌های متفاوت، بر روی مقدار عوارض گمرکی که باید پرداخت شود و در نهایت بر روی قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد. این عدم اطمینان می‌تواند زنجیره تامین را به کشورها و مکان‌هایی با ضریب یقین، پیش‌بینی و قابلیت اطمینان بالاتر منتقل کند و در نتیجه بر روی توسعه تجارت تاثیر می‌گذارد.

 

راهنمای پیاده‌سازی

با توجه به استاندارد 8/9 کنوانسیون تجدیدنظر کیوتو (RKC) و توصیه WCO، استعلام اطلاعات طبقه‌بندی کالا پیش از ورود برای صدور احکام پیش ازورود باید به‌صورت کتبی ارائه شود. همچنین گمرک نیز لازم است احکام پیش از ورود را به‌صورت کتبی صادر نماید، ازجمله ارائه حق درخواست تجدیدنظر. درخواست مکتوب باید شامل یک شرح کامل از محصولات، بروشور و یا نمونه باشد تا اجازه طبقه‌بندی مناسب را بدهد. در حالت ایده‌آل، گمرک باید یک واحد تخصصی در سطح منطقه‌ای و یا در ستاد مرکزی ایجاد نماید تا از عملکرد یکنواخت و سازگار سیستم احکام پیش از ورود اطمینان حاصل نماید.

احکام پیش از ورود درخصوص طبقه‌بندی، مبداء و ارزش، این کمک را به واردکنندگان و صادرکنندگان می‌کند تا نظر گمرک را درخصوص تعرفه، مبداء و یا ارزش کالا که برای ادارات گمرک ورودی برای یک مدت مشخص به‌طور مثال یک سال الزام‌آور می‌شود را دریافت نماید.

صرف‌نظر از اداره گمرکی که واردات یا صادرات را در اختیار دارد، احکام پیش از ورود همه کارشناسان امور گمرکی را نیز دربرمی‌گیرد. با توجه به استاندارد 9/9 از کنوانسیون کیوتو تجدیدنظر شده (RKC)، احکام الزام‌آور برای طرفین قرارداد تعهدآور می‌باشد. احکام پیش از ورود درخصوص ارزش گمرکی براساس ارزش “CIF” به‌صورت بالقوه سودمندی کمتری در مقایسه با آنهایی که براساس ارزش “FOB” محاسبه می‌شوند دارند، این امر به این دلیل که هزینه‌های بیمه و حمل‌ونقل دائماً در حال تغییر می‌باشند، باید در ارزش “CIF” ” لحاظ شوند. در نتیجه، چنین احکام پیش از ورودی تنها در مواردی که قراردادهای خدمات حمل‌ونقل بلندمدت برقرار باشد از لحاظ تجاری مفهوم پیدا می‌کند.

در یک مطالعه اخیر در مورد تاثیر اقدامات تسهیل تجارت در هزینه‌های تجارت، OECD (سازمان همکاری و توسعه) دریافت که سیستم احکام پیش ازورود تنها روش تسهیل تجارت تاثیرگذار بود. سازمان همکاری و توسعه، 12 شاخص تسهیل تجارت را شناسایی کرده بود، که، هنگامی که در کل اعمال شود، به‌طور بالقوه می‌توانند به کاهش کل هزینه تجارت تا 10 درصد منجر شود. برای احکام پیش از ورود به تنهایی، تأثیر آن بر هزینه‌های تجاری به کاهش حدود 5/4 درصد برآورد گردید.

  • اطلاعات اضافی (منابع، مثال‌ها، و غیره)

خطوط راهنمای دیوان کیفری بین‌المللی گمرک (ICC) شماره 40 تا 43 دربرگیرنده دیدگاه‌های کسب‌وکار مرتبط با این روش بسیار مهم تسهیل تجارت.

  • تجارب کاربرد Advance Ruling در کشور آمریکا

خدمات گمرکی آمریکا استعلام پیش از ورود را به‌عنوان تصمیم وزارت خزانه‌داری و نیز تصمیم خدمات گمرکی در اواخر دردهه 1960 شروع کرد. در طول 50 سال گذشته این برنامه به‌منظور تدارک استعلام پیش از ورود که از طریق یک سیستم جست‌وجوی تحت وب می‌باشد به مرور زمان تکامل یافته است (سیستم جست‌وجوی آنلاین احکام گمرکی (CROSS).

در حال حاضر حفاظت مرزی و گمرک آمریکا (CBT) خدمات استعلام پیش از ورود را برای تمام امور که سازمان که عبارتند از: طبقه‌بندی تعرفه، ارزش، کشور مبداء، مشکل عوارض گمرکی، تعویق عوارض گمرکی، کاربرد هرگونه سهمیه یا سهمیه تعرفه، واجد شرایط بودن تحت برنامه‌های ترجیهی، کاربرد قوانین کاپوتاژ و ناوبری و مدیریت کالا در رویه ترانزیت ارائه می‌دهد. علاوه بر این، به‌منظور افزایش تقاضا برای استعلامات پیش از ورود و نیز پاسخگویی سریع‌تر، برنامه استعلام پیش از ورود سازمان حفاظت مرزی و گمرک آمریکا، ارتقاء یافته است تا در حاضر به دفتر نیویورک این اجازه را بدهد که استعلام پیش از ورود الکترونیکی را قبول و صادر نماید.

در این شیوه درخواست‌ها ثبت می‌شوند فهرست شده ردیابی می‌شوند و پاسخ‌ها به‌صورت الکترونیکی داده می‌شود. ارتقاء دیگر در برنامه استعلام پیش از ورود سازمان حفاظت مرزی و گمرک آمریکا این است که چگونه تصمیمات به اشتراک عموم گذاشته شوند در ابتدا این احکام در حجم محدود آژانس و پس از آن در مجله هفتگی آژانس منتشر می‌شوند. در طی این مدت، سیستم کدینگ این آژانس اجازه جست‌وجوی مدارک کاغذی براساس موضوع را می‌داد و مدارک کاغذی برای مطالعه در یک اطاق مطالعه عمومی در دسترس عموم بوده و بانک اطلاعاتی قابل دسترس تحت وب نیز طراحی گردیده است.

در سال 2002، سازمان حفاظت مرزی و گمرک آمریکا (CBP) بانک اطلاعاتی، سیستم جست‌وجوی آنلاین احکام گمرکی (CROSS) را که در وب‌سایت سازمان حفاظت مرزی گمرک آمریکا (CBP) قابل دسترس بود را توسعه داد. بانک اطلاعاتی سیستم جست‌وجوی آنلاین احکام گمرکی استعلام پیش از ورود ایالات متحده آمریکا را قابل دسترس به سادگی قابل جست‌وجو برای هرفرد در هر نقطه از دنیا نموده است. همچنین استعلام پیش از ورود، به‌صورت روزانه برای افسران سازمان حفاظت مرزی و گمرک آمریکا، سایر آژانس‌های دولتی آمریکا، بازرگانان آمریکایی، بازرگانان بین‌المللی و سایر سازمان‌های گمرک خارجی قابل دسترس می‌باشد. در حال حاضر بیش از 200000 استعلام پیش از ورود در سیستم جامع آنلاین احکام گمرکی (CROSS) وجود دارد و این سیستم جامع به‌طور رایگان برای تمام افرادی که به اینترنت دسترسی دارند رایگان می‌باشد.

مزایای احکام پیش از ورود سازمان حفاظت مرزی و گمرک آمریکا متعدد و گسترده می‌باشد. اول اینکه برای سازمان حفاظت مرزی و گمرک آمریکا، استعلام پیش از ورود، تصمیم‌گیری را در یک محل متمرکز نموده است به جای اینکه تصمیم‌گیری درخصوص تعرفه و ارزش در بیش از 300 بندر ورودی که ورود کالا در یک زمان کاملاً فشرده انجام می‌شود، همچنین کلیه ذی‌نفعان می‌توانند از سازمان حفاظت مرزی در گمرک (CBP) درخواست نمایند تا پیش از ورود کالا درخصوص آن تصمیم‌گیری نماید.

تصمیم‌گیرندگان استعلام پیش از ورود با هم در یک محل مستقر می‌باشند که این موضوع باعث یکپارچگی بیشتر و خروجی‌های مدیریت شده می‌شود. همچنین این مکان واحد برای کارکنانی که استعلام پیش از ورود را انجام می‌دهند، می‌تواند به‌عنوان یک آموزش متقابل نیز مورد استفاده قرار گیردو باعث توسعه حرفه‌ای کارکنان می‌شود. از آنجا که استعلامات پیش از ورود آمریکا در بانک اطلاعاتی سیستم جست‌وجوی آنلاین احکام گمرکی ( CROSS ) منتشر می‌شوند، لذا این احکام به سادگی برای تمامی افراد سازمان حفاظت مرزی و گمرک آمریکا در تمامی بنادر قابل جست‌وجو و دسترسی می‌باشد. در نهایت با توجه به تخصص آژانس در موضوعات استعلامات پیش از ورود به دست آورده است و نیز ثبات در مواضع آژانس، شفافیت در این روند و استدلال به خوبی توسعه یافته، دادگاه‌های ایالات متحده تصمیمات سازمان حفاظت مرزی و گمرک آمریکا را به رسمیت می‌شناسند.

مزایای استعلامات پیش از ورود برای بازرگانان پیش‌بینی، ثبات، اطمینان و کارایی می‌باشد. استعلام پیش از ورود ســــازمان حفاظت مرزی و گمرک آمریکا قابلیت پیش‌گویی کــردن و ثبات را برای بازرگانان به ارمغان می‌آورد. زیر با داشتن این حکم بازرگانان می‌توانند با آسودگی خاطر در تمامی بنادر ورودی آمریکا نسبت به ورود کالای خود اقدام نمایند.

دفتر برنامه‌ریزی و بهبود فرآیندهای گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *